Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki

Biuletyn Informacji Publicznej

Mieszkaniowe

Czcionka:

Procedura postępowania w sprawie dodatku mieszkaniowego

w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Kaźmierzu

 

 

Ustawa z dnia 21 czerwca 2001 roku o dodatkach mieszkaniowych (t.j. Dz. U. 2017, poz. 180 ze zm.) nakłada na gminę obowiązek wypłacania dodatków mieszkaniowych.

W Gminie Kaźmierz realizacją dodatków mieszkaniowych zajmuje się Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Kaźmierzu.

 

  1. Osoba ubiegająca się o dodatek mieszkaniowy zobowiązana jest przedłożyć:

  1. tytuł prawny do zajmowanego lokalu (np. akt własności lokalu/domu, umowę najmu), za wyjątkiem zajmowania mieszkania bez tytułu prawnego w przypadku oczekiwania na przysługujący lokal zamienny, albo socjalny,

  2. wniosek o przyznanie dodatku mieszkaniowego (potwierdzony przez zarządcę),

  3. deklarację o wysokości dochodów z 3 pełnych ostatnich miesięcy, poprzedzających złożenie wniosku:

  • w przypadku osób zatrudnionych, otrzymujących wynagrodzenie za pracę możliwe jest dostarczenie zaświadczenia od pracodawcy, potwierdzającego wypłacenie wynagrodzenia,

  1. ostatni rachunek za energię elektryczną,

  2. uregulowane rachunki z miesiąca złożenia wniosku (jeśli zostały wystawione wcześniej
    to z ostatniego okresu rozliczeniowego), dotyczące:

  • wywozu nieczystości płynnych,

  • zużycia zimnej wody,

  • inne wydatki związane z użytkowaniem lokalu mieszkalnego potwierdzone
    przez zarządcę,

  • oraz potwierdzenie uregulowania opłaty za odbiór odpadów,

  1. oświadczenie potwierdzające powierzchnię użytkową domu, w tym łączną powierzchnię pokoi i kuchni oraz wyposażenie techniczne domu (dotyczy wyłącznie wnioskodawcy, który jest właścicielem domu jednorodzinnego).

  1. Postępowanie w sprawie ustalenia prawa do dodatku mieszkaniowego kończy się wydaniem decyzji administracyjnej w terminie do miesiąca od dnia złożenia wniosku (oczywiście w sytuacji zebrania wymaganych dokumentów i informacji).

  2. Dodatek mieszkaniowy przyznaje się na okres 6 miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu w którym złożono wniosek.

  3. Dodatek mieszkaniowy wypłaca się w terminie do dnia 10 każdego miesiąca.

  4. Osobie mającej przyznany dodatek mieszkaniowy, a nie opłacającej na bieżąco należności
    za zajmowany lokal mieszkalny, dodatek mieszkaniowy wstrzymuje się do czasu uregulowania zaległości.

 

Wysokość dodatku mieszkaniowego uzależniona jest od czterech podstawowych czynników:

  • powierzchni użytkowej ( m2 ) lokalu mieszkalnego/domu,

  • liczby osób w rodzinie,

  • wysokości dochodów wszystkich członków rodziny, z trzech pełnych miesięcy poprzedzajacych miesiąc złożenia wniosku,

  • wysokości poniesionych określonych wydatków, dot. utrzymania lokalu mieszkalnego/domu.

 

Jeżeli kwota dodatku mieszkaniowego w dniu wydania decyzji byłaby niższa niż 2% kwoty najniższej emerytury*, wówczas nie przyznaje się świadczenia.

 

Kryterium dochodowe w przypadku dodatku mieszkaniowego wynosi:

  • dla gospodarstwa jednoosobowego - 175% najniższej emerytury brutto*,

  • dla gospodarstwa wieloosobowego (na 1 osobę w rodzinie) – 125 % najniższej emerytury brutto*.


 


 

* Kwoty uzależnione od aktualnie obowiązującej najniższej emerytury ogłoszonej przez

Zakład Ubezpieczeń Społecznych (od 1 marca 2019 roku – 1100,00 zł).

ZAŁĄCZNIKI:

								

Wniosek o dodatek mieszkaniowy

Utworzono dnia 17.10.2016, 08:35