Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki

Biuletyn Informacji Publicznej

Warsztaty Kompetencji Wychowawczych

Nowa Usługa w Gminie Kaźmierz - Warsztaty Kompetencji Wychowawczych

Usługa jest realizowana na mocy ustawy z dnia 9 czerwca 2011 roku o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.

Warsztaty przeznaczone są dla rodzin w których wystepują problemy wychowawcze z dziećmi.

Na warsztaty kieruje GOPS w Kaźmierzu (dane kontaktowe).

 

Co obejmują warsztaty?

  • Psychospołeczne zasoby indywidualne rodziców
  • Mechanizm naśladowania, modelowania i identyfikacji
  • Relacje między małżonkami jako podstawa postaw wobec rodzicielstwa
  • Właściwości rozwojowe dzieci i młodzieży i ich uwarunkowania
  • Zaburzenia rozwoju psychospołecznego i ich uwarunkowania
  • Cechy dziecka i jego prawa rozwojowe
  • Osobowość dziecka
  • Cechy osobowości
  • Poczucie własnej wartości i sposoby jego budowania
  • Siła etykietek pozytywnych i negatywnych – sposoby ich weryfikowania
  • Temperament dziecka
  • Potrzeby rodziców i potrzeby dziecka
  • Pierwszy rok w życiu dziecka fundamentem stylu przywiązania
  • Istota i natura emocji oraz ich znaczenie w życiu dzieci i dorosłych
  • Inteligencja emocjonalna i jej kształtowanie
  • Emocje dziecka i emocje rodzica – sposoby ich rozumienia, określania i radzenia sobie z nimi
  • Akceptacja emocji a kontrola zachowań
  • Stres i radzenie sobie z nim
  • Komunikacja bez przemocy – język żyrafy
  • Komunikacja werbalna i niewerbalna
  • Aktywne słuchanie
  • Zasady efektywnej komunikacji
  • Asertywność
  • Bariery komunikacyjne
  • Istota, natura i struktura konfliktów
  • Konflikty konstruktywne i destruktywne
  • Strategie i style rozwiązywania konfliktów
  • Konflikty między rodzicami a dziećmi – zasady ich rozwiązywania
  • Świat jedynaka a świat rodzeństwa
  • Wartości psychospołeczne dzieci i dorosłych posiadających rodzeństwo
  • Korzyści z posiadania rodzeństwa
  • Rywalizacja i zazdrość między rodzeństwem – problem porównań i sprawiedliwości
  • Konflikty między rodzeństwem
  • Metody postępowania rodziców w wychowywaniu rodzeństwa
  • Prawidłowości i zagrożenia w  rozwoju psychoseksualnym
  • Formy aktywności seksualnej dzieci i młodzieży
  • Zasady wychowania seksualnego w rodzinie
  • Formy przemocy seksualnej wobec dziecka
  • Bariery w usamodzielnianiu się dziecka
  • Metody usamodzielniania dziecka
  • Cel i istota wychowania
  • Normy i wartości w życiu rodzinnym
  • Styl wychowania i postawy rodzicielskie
  • Zadania rodziców w wychowaniu i korygowaniu niepożądanych zachowań dzieci
  • „Granice” w wychowaniu podstawą dyscyplinowania
  • Metody wychowawcze
  • Tradycyjna kara – jej uwarunkowania i skutki
  • Konsekwencja w wychowaniu – zasady jej skutecznego stosowania
  • Nagrody i pochwały – zasady ich stosowania
  • Błędy wychowawcze

 

Cele:

  • Aktywizacja rodziców do samorozwoju w sferze psychospołecznej
  • Uświadomienie siły nawyków i doświadczeń przejmowanych nieświadomie z rodziny pochodzenia i przekazywania ich kolejnym pokoleniom
  • Przekazanie wiedzy i kształtowanie umiejętności w zakresie sposobów funkcjonowania poszczególnych członków rodziny w relacjach
  • Ukazanie znaczenia małżeństwa w kontekście rodzicielstwa
  • Podnoszenie jakości relacji małżonków
  • Przedstawienie powszechności stresów rodzicielskich i ich uwarunkowań
  • Ukazanie norm rozwojowych u dzieci w poszczególnych okresach życiowych
  • Uwrażliwienie rodziców na podstawowe problemy związane z rozwojem dziecka w sferze psychospołecznej
  • Zapoznanie z konstruktywnymi i pozbawionymi przemocy formami relacji i komunikacji międzyludzkich
  • Doskonalenie umiejętności komunikacyjnych i społecznych między małżonkami oraz między rodzicami i dziećmi
  • Ćwiczenie aktywnego słuchania i komunikatów empatycznych
  • Uwrażliwienie rodziców na język „ciała” jako środka komunikacji
  • Ukazanie barier w komunikacji rodzinnej
  • Ukazanie różnic indywidualnych między rodzicami i dziećmi
  • Podnoszenie poczucia własnej wartości uczestników warsztatów i pośrednio ich dzieci
  • Ukazanie natury emocji i konieczności ich akceptowania
  • Zapoznanie ze sposobami rozwijania inteligencji emocjonalnej i społecznej u dzieci i młodzieży
  • Nauczenie rodziców rozpoznawania uczuć u dzieci i reagowania na nie w sposób adekwatny, przy  jednoczesnej kontroli własnych stanów emocjonalnych
  • Kształtowanie umiejętności radzenia sobie z presją i agresją wobec siebie i wobec dzieci
  • Podkreślenie znaczenia okazywania uczuć prospołecznych wobec członków rodziny
  • Kształtowanie umiejętności radzenia sobie ze stresem
  • Wskazanie błędów zaburzających oraz sposobów budowania prawidłowego poczucia własnej wartości u dziecka
  • Zapoznanie rodziców z pojęciem temperamentu i specyfiką wychowania dzieci w zależności od poszczególnych jego typów
  • Podkreślenie znaczenia zaspokajania potrzeb dzieci dla ich prawidłowego rozwoju, szczególnie w pierwszych latach ich życia
  • Ukazanie konfliktu jako elementu każdej relacji międzyludzkiej
  • Podkreślenie pozytywnych aspektów konfliktu,  jako zadanie do rozwiązania
  • Określenie czynników warunkujących powstanie konfliktu w rodzinie
  • Nauczenie sposobów i etapów rozwiązywania konfliktów w rodzinie
  • Ukazanie specyfiki rozwoju psychospołecznego jedynaków i dzieci wychowywanych z rodzeństwem
  • Kształtowanie pozytywnych postaw dzieci wobec rodzeństwa
  • Nauczenie sposobów radzenia sobie z rywalizowaniem dzieci, z przejawianą przez nich zazdrością i poczuciem niesprawiedliwości
  • Wskazanie sposobów rozwiązywania konfliktów między rodzeństwem
  • Ukazanie wartości posiadania większej liczby dzieci w rodzinie
  • Uwrażliwienie rodziców na specyfikę rozwoju psychoseksualnego
  • Kształtowanie umiejętności prowadzenia rozmów z dziećmi o seksualności i budowania odpowiedzialności w sferze seksualnej
  • Uwrażliwienie dorosłych na zachowania niosące znamiona przemocy seksualnej wobec dziecka
  • Podkreślenie znaczenia samodzielności i autonomii wszystkich w rodzinie
  • Kształtowanie umiejętności usamodzielniania dziecka przez rodziców
  • Ukazanie przeszkód w procesie usamodzielniania dziecka
  • Ukazanie istoty i celu wychowania jako drogi prowadzącej do dojrzałej dorosłości
  • Ukazanie znaczenia postaw rodzicielskich i stylów wychowania dla rozwoju psychospołecznego dziecka
  • Przekazanie rodzicom konstruktywnych metod wychowawczych
  • Zapoznanie z podstawowymi regułami prowadzącymi do właściwego stosowania dyscyplinowania i granic w wychowaniu.
  • Ćwiczenie zdobytych umiejętności wychowawczych we własnych rodzinach
  • Nauczenie metod stymulujących pożądane zachowanie dziecka
  • Ukazanie powszechnych błędów pedagogicznych oraz sposobów ich eliminowania
  • Uwrażliwienie rodziców na niepodejmowanie relacji z dzieckiem o znamionach przemocy fizycznej i psychicznej

W czasie trwania warsztatów są realizowane bezpłatne zajęcia dla dzieci, których rodzice uczestniczą w warsztatach

 

Infolinia dla osób pokrzywdzonych przestępstwem i świadków
+ 48 222 309 900

Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży
800 119 119
Telefon działa codziennie
w godz. 14-22.
Połączenia są bezpłatne i anonimowe.

Dni wolne od pracy w 2025 roku w GOPS Kaźmierz.

2 maja i 20 czerwca 2025 roku
to dni wolne od pracy w GOPS Kaźmierz za święta przypadające
w sobotę 3 maja 2025 roku oraz w sobotę 1 listopada 2025 roku,
zgodnie z Zarządzeniem
nr 50/2024 Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej
w Kaźmierzu
z dnia 25 listopada 2025 roku.