Warsztaty Kompetencji Wychowawczych
Nowa Usługa w Gminie Kaźmierz - Warsztaty Kompetencji Wychowawczych
Usługa jest realizowana na mocy ustawy z dnia 9 czerwca 2011 roku o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.
Warsztaty przeznaczone są dla rodzin w których wystepują problemy wychowawcze z dziećmi.
Na warsztaty kieruje GOPS w Kaźmierzu (dane kontaktowe).
Co obejmują warsztaty?
- Psychospołeczne zasoby indywidualne rodziców
- Mechanizm naśladowania, modelowania i identyfikacji
- Relacje między małżonkami jako podstawa postaw wobec rodzicielstwa
- Właściwości rozwojowe dzieci i młodzieży i ich uwarunkowania
- Zaburzenia rozwoju psychospołecznego i ich uwarunkowania
- Cechy dziecka i jego prawa rozwojowe
- Osobowość dziecka
- Cechy osobowości
- Poczucie własnej wartości i sposoby jego budowania
- Siła etykietek pozytywnych i negatywnych – sposoby ich weryfikowania
- Temperament dziecka
- Potrzeby rodziców i potrzeby dziecka
- Pierwszy rok w życiu dziecka fundamentem stylu przywiązania
- Istota i natura emocji oraz ich znaczenie w życiu dzieci i dorosłych
- Inteligencja emocjonalna i jej kształtowanie
- Emocje dziecka i emocje rodzica – sposoby ich rozumienia, określania i radzenia sobie z nimi
- Akceptacja emocji a kontrola zachowań
- Stres i radzenie sobie z nim
- Komunikacja bez przemocy – język żyrafy
- Komunikacja werbalna i niewerbalna
- Aktywne słuchanie
- Zasady efektywnej komunikacji
- Asertywność
- Bariery komunikacyjne
- Istota, natura i struktura konfliktów
- Konflikty konstruktywne i destruktywne
- Strategie i style rozwiązywania konfliktów
- Konflikty między rodzicami a dziećmi – zasady ich rozwiązywania
- Świat jedynaka a świat rodzeństwa
- Wartości psychospołeczne dzieci i dorosłych posiadających rodzeństwo
- Korzyści z posiadania rodzeństwa
- Rywalizacja i zazdrość między rodzeństwem – problem porównań i sprawiedliwości
- Konflikty między rodzeństwem
- Metody postępowania rodziców w wychowywaniu rodzeństwa
- Prawidłowości i zagrożenia w rozwoju psychoseksualnym
- Formy aktywności seksualnej dzieci i młodzieży
- Zasady wychowania seksualnego w rodzinie
- Formy przemocy seksualnej wobec dziecka
- Bariery w usamodzielnianiu się dziecka
- Metody usamodzielniania dziecka
- Cel i istota wychowania
- Normy i wartości w życiu rodzinnym
- Styl wychowania i postawy rodzicielskie
- Zadania rodziców w wychowaniu i korygowaniu niepożądanych zachowań dzieci
- „Granice” w wychowaniu podstawą dyscyplinowania
- Metody wychowawcze
- Tradycyjna kara – jej uwarunkowania i skutki
- Konsekwencja w wychowaniu – zasady jej skutecznego stosowania
- Nagrody i pochwały – zasady ich stosowania
- Błędy wychowawcze
Cele:
- Aktywizacja rodziców do samorozwoju w sferze psychospołecznej
- Uświadomienie siły nawyków i doświadczeń przejmowanych nieświadomie z rodziny pochodzenia i przekazywania ich kolejnym pokoleniom
- Przekazanie wiedzy i kształtowanie umiejętności w zakresie sposobów funkcjonowania poszczególnych członków rodziny w relacjach
- Ukazanie znaczenia małżeństwa w kontekście rodzicielstwa
- Podnoszenie jakości relacji małżonków
- Przedstawienie powszechności stresów rodzicielskich i ich uwarunkowań
- Ukazanie norm rozwojowych u dzieci w poszczególnych okresach życiowych
- Uwrażliwienie rodziców na podstawowe problemy związane z rozwojem dziecka w sferze psychospołecznej
- Zapoznanie z konstruktywnymi i pozbawionymi przemocy formami relacji i komunikacji międzyludzkich
- Doskonalenie umiejętności komunikacyjnych i społecznych między małżonkami oraz między rodzicami i dziećmi
- Ćwiczenie aktywnego słuchania i komunikatów empatycznych
- Uwrażliwienie rodziców na język „ciała” jako środka komunikacji
- Ukazanie barier w komunikacji rodzinnej
- Ukazanie różnic indywidualnych między rodzicami i dziećmi
- Podnoszenie poczucia własnej wartości uczestników warsztatów i pośrednio ich dzieci
- Ukazanie natury emocji i konieczności ich akceptowania
- Zapoznanie ze sposobami rozwijania inteligencji emocjonalnej i społecznej u dzieci i młodzieży
- Nauczenie rodziców rozpoznawania uczuć u dzieci i reagowania na nie w sposób adekwatny, przy jednoczesnej kontroli własnych stanów emocjonalnych
- Kształtowanie umiejętności radzenia sobie z presją i agresją wobec siebie i wobec dzieci
- Podkreślenie znaczenia okazywania uczuć prospołecznych wobec członków rodziny
- Kształtowanie umiejętności radzenia sobie ze stresem
- Wskazanie błędów zaburzających oraz sposobów budowania prawidłowego poczucia własnej wartości u dziecka
- Zapoznanie rodziców z pojęciem temperamentu i specyfiką wychowania dzieci w zależności od poszczególnych jego typów
- Podkreślenie znaczenia zaspokajania potrzeb dzieci dla ich prawidłowego rozwoju, szczególnie w pierwszych latach ich życia
- Ukazanie konfliktu jako elementu każdej relacji międzyludzkiej
- Podkreślenie pozytywnych aspektów konfliktu, jako zadanie do rozwiązania
- Określenie czynników warunkujących powstanie konfliktu w rodzinie
- Nauczenie sposobów i etapów rozwiązywania konfliktów w rodzinie
- Ukazanie specyfiki rozwoju psychospołecznego jedynaków i dzieci wychowywanych z rodzeństwem
- Kształtowanie pozytywnych postaw dzieci wobec rodzeństwa
- Nauczenie sposobów radzenia sobie z rywalizowaniem dzieci, z przejawianą przez nich zazdrością i poczuciem niesprawiedliwości
- Wskazanie sposobów rozwiązywania konfliktów między rodzeństwem
- Ukazanie wartości posiadania większej liczby dzieci w rodzinie
- Uwrażliwienie rodziców na specyfikę rozwoju psychoseksualnego
- Kształtowanie umiejętności prowadzenia rozmów z dziećmi o seksualności i budowania odpowiedzialności w sferze seksualnej
- Uwrażliwienie dorosłych na zachowania niosące znamiona przemocy seksualnej wobec dziecka
- Podkreślenie znaczenia samodzielności i autonomii wszystkich w rodzinie
- Kształtowanie umiejętności usamodzielniania dziecka przez rodziców
- Ukazanie przeszkód w procesie usamodzielniania dziecka
- Ukazanie istoty i celu wychowania jako drogi prowadzącej do dojrzałej dorosłości
- Ukazanie znaczenia postaw rodzicielskich i stylów wychowania dla rozwoju psychospołecznego dziecka
- Przekazanie rodzicom konstruktywnych metod wychowawczych
- Zapoznanie z podstawowymi regułami prowadzącymi do właściwego stosowania dyscyplinowania i granic w wychowaniu.
- Ćwiczenie zdobytych umiejętności wychowawczych we własnych rodzinach
- Nauczenie metod stymulujących pożądane zachowanie dziecka
- Ukazanie powszechnych błędów pedagogicznych oraz sposobów ich eliminowania
- Uwrażliwienie rodziców na niepodejmowanie relacji z dzieckiem o znamionach przemocy fizycznej i psychicznej
W czasie trwania warsztatów są realizowane bezpłatne zajęcia dla dzieci, których rodzice uczestniczą w warsztatach